Leczenie żywieniowe w cukrzycy – sprawdź na co zwracać uwagę!

Postęp cywilizacyjny generuje szereg chorób chronicznych. Wśród najczęściej występujących tego rodzaju chorób nieustannie silną pozycję zajmuje cukrzyca. Niezdrowy styl życia, pozbawiony aktywności fizycznej oraz menu pełne wysokoprzetworzonych produktów, skutkuje, że na tę chorobę zapada coraz większa część społeczeństwa, w różnym wieku.

Czy dietą można pokonać cukrzycę?

Cukrzycę powoduje spożywanie w nadmiernej ilości potraw przetworzonych i nasyconych tłuszczami trans. Każdy lekarz zaleci wówczas lekkostrawne menu, które skutecznie poprawi jakość życia cukrzykowi, jak i zmniejszy szansę na chorobę w stanie przedcukrzycowym. Właściwa i odpowiednio zbilansowana dieta zapobiega nadmiernemu wahaniu glukozy, zmniejsza ryzyko nadwagi oraz późniejszym powikłaniom cukrzycy.

Co należy jeść, a co wykluczyć z diety?

Podstawą dziennego planu żywieniowego cukrzyka jest spożywanie 5 posiłków, najlepiej o stałych porach i odstępach około 4 godzinnych. Szczególnie należy dopilnować, by w diecie pojawiły się węglowodany oraz skrobia, jednak powinny one charakteryzować się niskim indeksem glikemicznym. Poleca się spożywać pełnoziarniste pieczywo oraz makarony, ryż brązowy oraz kaszę gryczaną i jęczmienną. Tłuszcze, choć powinny występować w każdej diecie, muszą zostać znacząco ograniczone. Do minimum należy zredukować spożycie tłuszczów zwierzęcych jak masło i wysokoprocentowe śmietany. Pożądane jest natomiast spożycie produktów zawierających kwasy tłuszczowe omega-3 oraz omega-6, które występują m.in. w rybach, oliwie z oliwek czy orzechach. Niskim indeksem glikemicznym charakteryzują się również warzywa i owoce, których spożycie powinno wynosić nawet do 5 porcji dziennie. Błonnik w nich zawarty opóźnia wchłanianie glukozy do krwi, są świetnym źródłem witamin, natomiast owoce doskonale zastępuję słodycze, które bezwarunkowo należy spożywać w minimalnych ilościach.

Często zapominamy także o tym, by podczas posiłku zapewnić sobie odpowiednie warunki. Jeść należy powoli, małymi kęsami oraz dokładnie przeżuwać każdy z nich. Dieta cukrzyka oparta jest na zmianie stylu życia, dopiero wtedy możliwe jest osiągnięcie pożądanych efektów. Ważne, by nie tylko nauczyć się wybierać zdrowe produkty, ale także umiejętnie je komponować w codziennej diecie. Także ich przygotowywanie jest istotne- zdecydowanie zaleca się dusić potrawy, grillować lub zapiekać, zaś unikać smażenia w tłuszczu. Nie sztuką jest głodzić się i podjadać między posiłkami, a odpowiednio dostosować dietę do zarówno do naszej choroby, jak i dziennego zapotrzebowania energetycznego.

Polecamy serwis dzięki któremu poznasz czy jesteś w ketozie altruismonline.com, który porusza tematykę cukrzycy i rekomendowanej formie żywienia